1. De bewegende geluidenwereld

De bewegende geluidenwereld

In deze opdracht gaan we onze eigen spelwereld ontwerpen.
Je leert hoe je je eigen achtergrond moet instellen en hoe je met verschillende sprites tegelijkertijd aan de slag kan. Nadien laten we deze sprites van uiterlijk veranderen en geluid maken. 

Je krijgt van ons bij elke opdracht steeds een voorbeeld, maar je mag gerust je eigen fantasie gebruiken en je eigen wereld ontwerpen.  

Kies de achtergrond die jij leuk vindt en de sprites die jou aanspreken. Het wordt uiteindelijk jouw bewegende geluidenwereld. 

Ben je er klaar voor? 

Wat leer je in deze opdracht?

  • achtergrond wijzigen
  • meerdere sprites invoeren
  • een sprite van uiterlijk laten veranderen
  • geluid toevoegen aan een sprite
  • gebruik maken van een eerste gebeurtenisknop
  • de besturingsknop "wacht" leren kennen

Opdracht uitwerken: 

Hieronder kan je verschillende stappen terugvinden die je helpen bij het instellen van je eigen achtergrond en het kiezen van je favoriete sprites. Klik op het balkje om de uitleg zichtbaar te maken. Heb je de stap uitgevoerd, dan kan je deze terug dichtklikken en verder gaan met de volgende stap. 

In het volgende deel kan je aan de hand van onderstaande stappen je sprite voor een eerste keer besturen, van uiterlijk laten veranderen en een geluid laten afspelen. Ook hier wordt alles nog stap voor stap uitgelegd. Zit je vast? Vraag dan even een vriendje om hulp. 

Nu je weet hoe je aan je gekozen sprites geluiden moet verbinden en hoe je een sprite van uiterlijk kan veranderen is het tijd om je eigen creativiteit te gebruiken en je eigen wereld te ontwerpen.  

Ben je klaar? Toon hem dan even aan je klasgenoten.  Misschien kunnen ze nog iets van jou leren.  

Voorbeeld

Wil je even een voorbeeld bekijken? Download onderstaand bestand en load dit op in je eigen scratch-account. Je kan dan de code hergebruiken en wijzigen. 

 

Ga naar "Bestand" ==> "Uploaden van je computer" ==> zoek het gedownload  bestand en selecteer dit. Druk vervolgens op open. 

!  Opgelet. Het bestaande scratch-project wordt vervangen. Zorg er dus voor dat je je eigen project hebt opgeslagen.